Als je eenmaal een truck in de USA of Canada hebt gekocht, dan wel een US truck in Europa zonder kenteken, wil dus nog niet zeggen, dat je klaar bent. Zowel voor eerder genoemde punten 2, 3 en 4 geldt, dat je de truck moet transporteren naar een export haven en daarna invoeren in Europa (punten 3 en 4) moet laten keuren om een kenteken te verkrijgen.

Allereerst een aantal opmerkingen m.b.t. de invoer van een truck uit Amerika of Canada. Een algemeen advies, laat de uit - en invoer vanuit deze landen uitvoeren door een erkend, maar het liefst nog, gespecialiseerde expediteur in auto’s en/of vrachtauto’s. Ga vooral niet zelf enige documenten maken en transporten organiseren. Zorg dus voor een gerenommeerd bedrijf.

De invoerrechten zijn ca. 11% van de aanschafwaarde van de truck, let op dat je de truck als "trekker of tractor" laat invoeren en niet als vrachtauto of bakwagen, dat scheelt weer 3% invoerrechten.

Op zich maakt het niet uit in welk land je de truck invoert, maar gemakshalve kun je dit het beste doen in je eigen land. Zorg dat je alle documenten (factuur / invoerdocumenten / kenteken bewijs / vrijwaringbewijs land van herkomst) bij elkaar hebt, je hebt al deze documenten later nog nodig voor de eenmalige keuring.

Het komt nogal eens voor dat er, tijdens het vervoer van de truck naar de uitgangshaven van het Amerikaanse continent, zaken in of aan de wagen ontvreemdt worden. Vooral de havens in zowel Amerika/Canada, maar ook in Europa zijn niet altijd de meest beveiligde plaatsen. Daarnaast is het ook nog zo, dat de truck meestal door een “vreemde” naar de haven wordt getruckt. Er zijn gevallen bij de leden van de vereniging bekend van verbrande koppelingsplaten, versnellingsbakken die bij aankomst in Europa ineens knarsen, schade aan het voertuig en verdwenen zijverlichting.

Natuurlijk is een transportverzekering voor het vervoer over de weg af te sluiten, echter de bewijslast ligt aan uw kant. Met betrekking tot verzekering nog een ander belangrijk punt. Uw pas verworven aankoop gaat met een schip over zee naar Europa. In geval van nood op een schip en de lading wordt overboord gezet, zal uw verzekering niets uitbetalen.

Probeer meteen bij aanschaf accessoires / onderdelen in te kopen en deze in de slaapcabine te stuwen voor transport naar Europa. Hiervoor betaalt men niets extra’s, met een mogelijk bijkomend voordeel, dat ook de invoerrechten bespaard kunnen blijven (onderdeel van het geheel, namelijk de truck).