Eenmaal ingevoerd in Europa begint de lange en soms moeizame weg van de keuring van het voertuig.

Nederland kent geen éénmalige keuring, uitsluitend typekeuring van een voertuig. Dat betekent, dat elk nieuw voertuig door een importeur dient te worden aangeboden aan de RDW om daarna uitvoerig getest te worden in Lelystad. Ook dienen voor de RDW alle fabrieksdocumenten van het voertuig beschikbaar te zijn, wat in de praktijk gebleken, dat dit een onhaalbare zaak is.

Dus zul je naar het buitenland moeten, zoals België of Duitsland. De keurende instanties al daar kennen wel het systeem van éénmalige keuringen. Maar daarvoor moet de auto wel in eerst in het bezit zijn van een Belgisch of Duitse ingezetene (afhankelijk van het land waar je de wagen voor keuring aanbied natuurlijk). Dat betekent, dat je de pas verworven truck op papier dient door te verkopen aan een Belg dan wel Duitser.

Hoe de keuring in Duitsland verloopt en wat men daar alles voor nodig heeft, is mij nu nog niet bekend. Maar mocht er informatie over binnenkomen, dan zal ik dat aan het verhaal toevoegen.

Voor een keuring in België moet de eigenaar aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. De eigenaar dient dus inwoner van België te zijn (kan dus een in België woonachtige Nederlander zijn).
  2. Het voertuig dient voordat het ter keuring wordt aangeboden, verzekerd te zijn.
  3. De eigenaar dient een leges zegel bij de gemeentelijke instanties te halen.
  4. De eigenaar dient vooraf een formulier bij de keurende instantie te halen en dient daarop de nodige stempels te krijgen en de zegel te plakken


Zodra het formulier, behoudens de goedkeuringstempel van de Belgische “RDW” compleet is, kan, na het maken van een afspraak, de truck naar een keurstation worden gereden. Het is aanbevelenswaard om vooraf een oriënterend en informerend gesprek met het keurstation naar keuze te hebben. Het is over het algemeen in je voordeel, als de keurmeesters vooraf weten met wat voor truck je komt. Dit geldt ook later voor de Nederlandse RDW.

Zorg bij de keuring ervoor dat de wagen in ieder geval zuiver is en dat de wielen (één van de vooras en één van de achteras) gemakkelijk los te halen zijn. Er wordt namelijk een remtrommel - en remschijfmeting gedaan. Dus vooraf thuis de wielen losmaken, de bouten goed invetten en het wiel weer monteren. Controleer vooraf ook de druk in het luchtsysteem en vooral of de remmen gelijkmatige drukopbouw hebben. Tevens bekijk of de uitlaat niet teveel roet uitstoot. Dit wordt bij de keuring getest.